Kohtumine José Curaga

  • -
  • 16.00
  • Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia auditoorium (A402)
Kohtumine José Curaga

10.09 kell 16 / EMTA auditoorium (A402)
Kohtumine José Curaga

Argentina tipptenor, dirigent, lavastaja ja helilooja José Cura külastab Eesti Muusika- ja Teatriakadeemiat, et kõneleda professionaalsest artistikarjäärist ning edukast toimetulekust muusikamaailmas. Loeng-kohtumise “Intellectual Sincerity as Opposite to Intellectual Honesty” tutvustuseks ütleb Cura nii: “It’s a hard but necessary talk for artists if we want to assure some future in our job!”

Sissepääs tasuta

José Cura on palju enamat kui lihtsalt ooperistaar: ta on helilooja ja dirigent, lavastaja, dekoratsioonikunstnik, suurepärane artist ning meelelahutaja, kes lummab ja harib publikut kvaliteetmuusikaga.

Pärast orkestridirigeerimise ja kompositsiooni õppimist oma kodulinnas Rosarios kolis José Cura 1984. aastal Buenos Airesesse end täiendama. Saamaks aimu lavaelust, töötas ta koos professionaalse kooriga Teatro Colónis 1984. aastast kuni 1988. aastani, mil tema hääl arenes talle tuntuse toonud tugevaks ja säravaks sügava baritonaalse varjundiga tenorihääleks. Alates 1991. aastast on José Cura karjäär viinud ta maailma prestiižsematesse teatritesse ning teinud temast ühe suurepärasema itaalia ja prantsuse traditsioonilise repertuaari esitaja. Oma legendaarsete rollitõlgenduste nimistusse, kus troonivad Otello, Stiffelio, Simson, Canio, Calaf, Dick Johnson ja Cavaradossi, lisas José Cura 2017. aastal kaks uut tunnustuse pälvinud rolli: Richard Wagneri Tannhäuser ja Benjamin Britteni Peter Grimes.

1999. aastal jätkas José Cura oma dirigendikarjääri, töötades muu hulgas selliste tipporkestritega nagu Londoni filharmooniaorkester, Londoni sümfooniaorkester, Viini Filharmoonia, Sinfonia Varsovia, Toscanini orkester ja Ungari filharmooniaorkester – kontserdid, mida saatis kestev publikumenu. 2007. aastal tuli esmaettekandele loominguline ümbertöötlus „Pajatsitest“ tantsu ja miimiga ning selle kujundas ja lavastas José Cura, pannes aluse oma lavastaja- ja kunstnikukarjäärile. 2010. aastal tõi ta Badeni Riigiteatris lavale Saint-Saënsi „Simsoni ja Delila“, olles lisaks lavastuse dekoratsioonikunstnik ja üks nimiosalistest. Uuendusliku nurga alt sündinud produktsioon on saadaval ka DVD-l. Opéra de Nancys esietendunud Puccini „Pääsukese“ ja Valloonia Kuninglikus Ooperis lavale jõudnud kaksiklavastuse „Talupoja au“ ning „Pajatsid“ (2012) menu nii kriitikute kui ka publiku hulgas tõstis Cura nime lavastajana tähelepanu kõrgpunkti. Ka 2016. aasta sügisel Valloonia Kuninglikus Ooperiteatris etendunud „Turandot“ pälvis laialdast avalikku tähelepanu. 2017. aastal Bonnis ja Montecarlos etendunud „Peter Grimesi“ koostöölavastust, kus tema kanda oli ka peaosa, nimetati „… meelte pidusöögiks ja suurepäraseks õhtuks“. Tema viimast lavastust, 2018. aastal Praha Riigiooperis etendunud „Nabuccot“ nimetati „… säravaks ja sügavmõtteliseks kujunduse, valguse ning kostüümide terviksulamiks“.

2014. aastal pöördus José Cura tagasi heliloomingu juurde – novembris kõlas Lõuna-Böömimaa teatris (Tšehhi Vabariik) tema „Stabat Mater“ (1989) ja pärast naasmist La Scalasse don Joséna 2015. aastal „Magnificati“ maailmaesmaettekanne (1988, Catania Teatro Massimo). Aastatel 2015–2018 oli maestro Cura Praha sümfooniaorkestri resideeruv kunstnik. Maineka orkestri ees dirigeerib ta tänini hooaja jooksul kaks sümfooniakontserti. Nende esituses kõlas ka tema teose „Magnificat“ Tšehhi esmaettekanne (2016) ja teose „Modus“ (2017) maailmaesmaettekanne koos Ariel Ramireze kuulsa „Misa Criolla“ ja „Navidad Nuestra“ sümfooniliste versioonidega, mille José Cura orkestreeris autori soovil.

2015. aasta juunis tunnustas Argentina senat José Curat Domingo Faustino Sarmiento auhinnaga saavutuste eest hariduses ja kultuuris ning 2017. aasta novembris nimetati ta Rosario Rahvusliku Ülikooli auprofessoriks.

(Rahvusooper Estonia)

Vaata lisa www.josecura.com

Foto: Zoe Cura